Rasen Dogo Canario

Källa: Svenska Kennelklubben
 
Historik

Dogo canario är en ras av molossoid typ som har sitt ursprung på öarna Teneriffa och Gran Canaria i ögruppen Kanarieöarna. Under 1600- och 1700-talen växte populationen avsevärt vilket avspeglar sig i många historiska texter från tiden efter den spanska erövringen. I dessa texter förklaras vilka uppgifter hundarna hade – framförallt som vakt- och boskapshund liksom att hjälpa slaktarna att kontrollera nötboskapen.

Användningsområde

Den är en vakt- och boskapshund. I Sverige används den i dag främst som sällskapshund, men är ingen idealisk förstagångshund på grund av sina egenskaper.

Hälsa

Antalet individer i Sverige är mycket få och man kan därför inte med säkerhet bedöma rasens hälsotillstånd.

Egenskaper / Mentalitet

Rasen är särskilt lämpad att utföra vaktfunktioner och har traditionellt använts till att driva nötboskap. Dogo canario har ett jämnt temperament och ett stort självförtroende. Den är mild och värdig tillsammans med familjen, trogen sin ägare men misstänksam gentemot främlingar. Rasens starka vaktinstinkt och självständighet gör att den lämpar sig bäst hos en ansvarsfull person med kunskap och tidigare hunderfarenhet.

Storlek / Utseende

Mankhöjd för hanar är ca 60–65 cm och tikar 56–61 cm. Vikt för hanar är minst 50 kg och tikar minst 40 kg. Färgen är tigrerad eller fawn. Pälsen är kort, grov och tätt åtliggande.

Pälsvård

Pälsen är lättskött och kräver minimal omvårdnad.

Övrigt

Rasen är ingen förstagångshund utan kräver en hundvan ägare. Svenska Kennelklubben (SKK) har rasansvaret för denna ras.

 

Jag kopierade rätt av på svenska kennelsklubbens hemsida. 

Tycker jag att detta stämmer överens med min uppfattning? ja i stort sett. Jag och min sambo är ganska unga och självklart får vi dom dära kommentarerna och blickarna "varför har ni skaffat en SÅN DÄR hund" jo det ska jag berätta. Min syster hade en dogo canario , en tik Selma hette hon. Jag och min sambo blev direkt kär i denna underbara ras. De är som en stor bebis, respektingivande javisst! Men väldigt snälla. Visst det finns idioter till hundägare som tycker det är coolt med stora hundar och vill göra dom helt crazy, MEN så är de med de flesta raserna. Sådan husse och matte Sådan hund. Många frågar är det en kamphund?? NEJ det är en gårdshund, alltså en vakthund! Som jag skrev innan så är dom som bebisar, vill alltid ligga nära. Helst i sängen eller i soffan. Innan vi skaffade Carlos så sa vi att han absolut inte skulle få ligga i sängen eller i soffan. Hahah det löftet höll vi inte ;) När lakanen börjar bli skitiga "Varsågod Carlos" Att ha en 47 kg hund bredvid/på en är både mysigt och jobbigt. Fast mest mysigt ;)

Vem kan säga nej till dessa ögon? Inte jag iaf ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

presacanario.blogg.se

Detta är en blogg som handlar om hundrasen Dogo canario, om vår hund Carlos. Du kommer att läsa om vad vi gör om dagarna, jag, min sambo och vår hund Carlos och hur vårt liv ser ut. Ciaao :)

RSS 2.0